Suplementacja nukleotydów dla osób z wypadającymi włosami

Problem wypadających włosów jest niezwykle uciążliwy, zwłaszcza w przypadku kobiet, które chcą zapuścić długie, gęste i zdrowe włosy. Warto jednak na wstępie zaznaczyć, że wypadanie od 50 do około 100 włosów dziennie to norma. Choć dla wielu wyda się to nierealne – im więcej włosów mamy, tym więcej nam ich wypada. Jeśli jednak problem staje się zdecydowanie bardziej poważny, a włosy zaczynają opuszczać naszą głowę w nadmiernej ilości warto przyjrzeć się swojemu stylowi życia, a zwłaszcza diecie, która powinna być bogata między innymi w produkty zawierające znaczne ilości nukleoprotein.

 

Przyczyny wypadania włosów

 

Przyczyny tego stanu mogą być naprawdę różne: począwszy od  genetycznych, przez hormonalne, środowiskowe, kończąc na tych związanych z niewłaściwą pielęgnacją i stylizacją włosów. Mogą oczywiście wynikać również z niedoborów i niewłaściwej diety, lub stosowania niektórych leków. Ponadto za jeden z ważniejszych czynników wypadania włosów uważa się również … silny bądź przewlekły stres.

 

Dieta bogata w nukleotydy a kondycja włosów

 

Na początku warto zaznaczyć, że nie tylko kondycja włosów, skóry czy paznokci, ale również całego organizmu są ściśle związane z poziomem odżywienia naszego organizmu. To, jak się odżywiamy na co dzień i jakich witamin oraz minerałów dostarczamy wraz z przyjmowanymi pokarmami, ma istotny wpływ na to jak będziemy się czuć i jak będzie funkcjonował nasz organizm. Aby wzmocnić kondycję włosów, warto zwracać uwagę na to, aby w naszej diecie nie zabrakło przede wszystkim dobrej jakości białka, kwasów tłuszczowych omega 3, a także krzemu, czy chociażby miedzi. Jak się okazuje – pomocnym wsparciem będą również nukleotydy. Dlaczego? Otóż, nukleotydy jako podstawowe składniki RNA i DNA, odpowiadają przede wszystkim za syntezę kwasów nukleinowych, co ma istotne znaczenie między innymi dla regeneracji i naprawy tkanek, a także powstawania nowych komórek. Dzięki ich obecności w codziennym menu, kondycja włosów może ulec znacznej poprawie – nie tylko w aspekcie ograniczenia ich łamliwości czy wypadania, ale także wspierająco w pojawianiu się większej ilości nowych cebulek włosowych. Warto zatem dbać o to, aby dieta była bogata w zasobne źródła nukleoprotein, przede wszystkim mięsa, podroby, ryby, owoce morza, orzechy i nasiona. Nukleotydy w postaci nukleoprotein obecne są również w mleku, jajach, czy suszonych roślinach.

 

Nukleotydy a kondycja włosów

 

Ostatnie badania jednoznacznie ukazują również pozytywny wpływ nukleotydów na kondycję włosów, dlatego jeśli z jakiś powodów nie jesteśmy w stanie dostarczyć ich odpowiedniej ilości z pożywienia, warto rozważyć dodatkową suplementację. Zarówno dla wzmocnienia kondycji włosów jak i zapobiegania ich wypadaniu. Pielęgnacja włosów od zewnątrz ma duże znaczenie, ale nie przyniesie wystarczających rezultatów jeśli równocześnie nie dostarczymy organizmowi niezbędnych składników odżywczych również od wewnątrz (na drodze diety oraz w razie potrzeby suplementacji).

 

Nukleotydy a mikrobiota

 

Przy okazji suplementacji, warto dodatkowo zaznaczyć istotny aspekt wspierania kondycji mikrobioty przez nukleotydy. Dobrze pamiętać o tym, że nawet najlepszej jakości preparaty witaminowe nie spełnią swojej roli, jeśli równowaga mikrobioty naszych jelit będzie zachwiana. Dysbioza wiąże się z utrudnionym wchłanianiem witamin i składników mineralnych, co może wpływać negatywnie na kondycję włosów. Badania wykazały, że suplementacja nukleotydami korzystnie wpływa na błonę śluzową jelit, a także na poprawę czynności jelit, a im zdrowsze jelita, tym lepsze przyswajanie składników mineralnych i witamin – pochodzących z diety lub suplementacji. Warto zatem na początku najpierw zadbać o ten aspekt, aby wspieranie kondycji włosów przynosiło rzeczywiście satysfakcjonujące rezultaty.

 

Nukleotydy – suplementacja

 

Suplementacja nukleotydami okazuje się również rozsądnym rozwiązaniem w momencie, w którym wprowadzone zmiany w diecie nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Obciążenie organizmu nadmierną ilością stresu, przebytą chorobą, czy spożywaniem wysoko przetworzonych produktów, może objawiać się osłabieniem kondycji całego organizmu, w tym najbardziej widoczną – kondycją włosów, skóry i paznokci. Nucleozin Complete to preparat, który w składzie oprócz starannie opracowanego kompleksu pięciu nukleotydów dietetycznych, zawiera również dwie formy cynku, niezbędnego do zachowania prawidłowej kondycji włosów. Nie zawiera w składzie laktozy, czy glutenu i jest odpowiedni również dla wegan. W związku z tym jego suplementację warto rozważyć również wtedy, kiedy nie możemy przyjmować produktów zawierających duże ilości kwasów nukleinowych, takich jak mięso. Dobrym rozwiązaniem będzie również Collagen Nucleo, który zawiera w składzie wzajemnie uzupełniające się połączenie kolagenu rybiego i wołowego w połączeniu z łagodną formą witaminy C i kompleksem pięciu czystych nukleotydów dietetycznych.

 

Czy wiesz, że...
nukleotydy są niezbędne
do regeneracji
organizmu? 1,2
Poznaj produkty
z nukleotydami dietetycznymi
Organizm wykorzystuje nukleotydy w procesach3:
regeneracji tkanek wewnętrznych
odbudowy zasobów układu odpornościowego
odbudowy nabłonka śluzowego4
indukcji układu krwiotwórczego
przy odbudowie komórek skóry (gojeniu ran)5
enzymatycznych i metabolicznych
(tzw. metabolizm energetyczny)6

Nukleotydy – przeciwwskazania

 

Przeciwwskazaniem do stosowania nukleotydów dietetycznych jest choroba dny moczanowej i hiperurykemia, oraz bardzo rzadko występujący dysfunkcjonalny metabolizm nukleotydów. Nie jest ponadto zalecane stosowanie nukleotydów z lekami, które w swoim mechanizmie działania będą jako skutek uboczny podnosić stężenie kwasu moczowego, np. dość popularne leki przeciwwirusowe zawierające w składzie pranobeks inozyny (Groprinosin, Neosine). Przy wszelkich innych lekach – najlepiej skonsultować suplementację nukleotydów z lekarzem.

 

Nie tylko nukleotydy

 

Oprócz wspierającego działania nukleotydów, warto dbać o to aby codzienna dieta bogata była w istotne składniki, które również przyczyniają się do poprawy ich kondycji i ograniczają ich nadmierne wypadanie. Takimi składnikami będą: białko, witaminy, minerały, a także kwasy omega 3.

 

Białko a kondycja włosów

 

Z racji tego, że włosy zbudowane są głównie z białek oraz tłuszczy i składników mineralnych, odpowiednia ilość białka w diecie przyczyni się do prawidłowego rozwoju cebulek oraz będzie wspierała wzrost włosów, a także zapobiegała ich wypadaniu. To właśnie aminokwasy (z których zbudowane jest białko) stanowią budulec dla substancji będącej najważniejszą częścią struktury włosa, czyli keratyny. Podstawę powinny stanowić nabiał, mięso i ryby. Dbaj o to, by w Twoim menu nie zabrakło nie tylko dobrej jakości kefirów czy jogurtów, ale także roślinnych źródeł białka, takich jak: soja, soczewica, groch, fasola, kasza gryczana czy kasza jaglana. Ponadto wysokotłuszczowe produkty mleczne będą dostarczały dodatkowo chociażby ważną dla kondycji włosów – witaminę A, a mięso będzie źródłem łatwo przyswajalnego żelaza hemowego oraz witaminy B12.

 

Witaminy a kondycja włosów

 

Tak, jak już zostało wspomniane powyżej – jedną z kluczowych witamin dla zdrowia włosów, jest witamina A. Znajdziemy ją nie tylko w nieodtłuszczonych produktach mlecznych, ale również w pomarańczowych i czerwonych warzywach oraz owocach, takich jak  marchew, dynia, pomarańcze, morele, wiśnie, czereśnie, czy czerwona papryka, a także w zielonych warzywach – brokuły, sałata, natka pietruszki, szpinak, czy jarmuż. Zwracaj również uwagę na odpowiednią podaż witaminy E, która podobnie jak witamina A – jest silnym antyoksydantem. W dużych ilościach występuje w orzechach, oliwie z oliwek czy nasionach, takich jak dynia, słonecznik czy sezam. Dla zdrowia włosów, w diecie nie powinno zabraknąć ponadto witamin z grupy B, w tym biotyny, która wpływa na odżywienie mieszków włosowych. Te z kolei obecne są w dużych ilościach w kaszach, drożdżach czy wątrobie.

 

Minerały a kondycja włosów

 

Kolejnym ważnym elementem, dla wzmocnienia kondycji włosów są minerały. Najważniejszymi z nich są żelazo, cynk, miedź oraz krzem. Warto zaznaczyć, że zarówno cynk, jak i miedź występują w większej ilości we włosach, niż w krwioobiegu, dlatego ich niedobór będzie widoczny zwłaszcza w postaci osłabienia kondycji włosów i ich nadmiernego wypadania. Przy ich deficycie, organizm będzie starał się uzupełnić zapasy właśnie z włosów i paznokci. Dlatego dbaj o to, aby Twoja dieta była zasobna w te mikroskładniki. Dobrym źródłem cynku będą np. sery żółte, płatki owsiane, czy otręby. Miedź z kolei obecna jest w dużej ilości w pełnoziarnistych produktach, ziarnach i orzechach. Niedobór żelaza również będzie się objawiał osłabieniem wzrostu włosów i ich nadmiernym wypadaniem. Warto zatem zwracać uwagę na produkty w diecie stanowiące dobre źródła żelaza. Z pewnością należą do nich produkty zwierzęce, takie jak mięso wołowe, żółtka jaj, czy wątróbka, ale również produkty pochodzenia roślinnego, jak fasola, soja, soczewica, groch, kakao, czy natka pietruszki. Krzem odgrywający kluczową rolę w biosyntezie kwasów nukleinowych, przyczynia się do prawidłowej syntezy kolagenu, ważnego składnika dla całego ciała, również włosów. Dlatego dbaj o to, by dostarczać krzem wraz z dietą. Jego zasobne ilości znajdziemy między innymi w ziarnach zbóż czy kaszach.

 

 

Kwasy omega a kondycja włosów

 

W odpowiednio zbilansowanej diecie, wartościowej dla zdrowia włosów, nie powinno zabraknąć również produktów bogatych w kwasy omega 3. Ich niedobór będzie przyczyniał się do wypadania włosów, a także do pogorszenia ich kondycji. Znajdź zatem miejsce w menu na tłuste ryby (min. 2 razy w tygodniu), nasiona czy oleje roślinne, które mogą stanowić np. dobre uzupełnienie wiosennej sałatki, czy odżywczego koktajlu.

 

Czego unikać w diecie

 

Jednocześnie warto unikać wysoko przetworzonych produktów, nadmiaru soli i cukru w diecie, napojów gazowanych czy fast foodów. Ich nadmiar może przyczyniać się do nasilania wydzielania sebum i przetłuszczania włosów – osłabiając tym samym ich kondycję, a także osłabiając kondycję jelit, co jak już zostało wyżej wspomniane może przyczynić się do niepowodzenia w suplementacji nukleotydami i ich ograniczonego wpływu na problem wypadających włosów.

 

Kiedy suplementacja nukleotydami będzie szczególnie wskazana

 

Zwiększone zapotrzebowanie na nukleotydy występuje w okresach wzmożonego wzrostu, po przebytych urazach, czy kontuzjach, przy nawracających infekcjach, po długotrwałej antybiotykoterapii, w czasie narażenia na permanentny stres, w okresie przetrenowania, przy tzw. mgle mózgowej, w stanach obciążenia pracy wątroby, przy problemach jelitowych, przy złym stanie skóry (np. zmianach trądzikowych), przy wypadaniu włosów i problemach ze skórą głowy, w permanentnych stanach zapalnych, w stanach obniżonej odporności, w niedożywieniu organizmu, a także podczas ciąży i w okresie karmienia piersią – wówczas organizm potrzebuje większej ich ilości, niż rzeczywiście jest w stanie wytworzyć. Dobrze wtedy włączyć do swojego menu więcej produktów bogatych w kwasy nukleinowe, oraz rozważyć ich dodatkową suplementację.

 

Podsumowanie

 

  1. Kondycja włosów, skóry czy paznokci uzależniona jest przede wszystkim od jakości spożywanych przez nas posiłków i dostarczanych wraz z dietą witamin i minerałów.
  2. Przewlekły stres oraz nadmiar obowiązków mogą również przyczynić się do osłabienia kondycji włosów, skóry i paznokci.
  3. Niedoborowa dieta może objawiać się szeregiem skutków ubocznych, a najbardziej widocznymi będą aspekty wizualne, takie jak osłabienie kondycji skóry, wypadanie włosów, czy łamliwość paznokci. Dlatego w myśl powiedzenia “lepiej zapobiegać, niż leczyć” – dobrze jest dbać na co dzień o dobrej jakości, niskoprzetworzoną dietę, bogatą w składniki wspierające nasze zdrowie, odpowiednią ilość przyjmowanych płynów, zmniejszenie ilości czynników stresogennych, a także zachowanie odpowiedniego balansu między pracą i odpoczynkiem.
  4.  Odpowiednia podaż nukleotydów w postaci produktów naturalnie zasobnych w ich duże ilości, powinna również przynieść oczekiwane rezultaty – ale dopiero wówczas, kiedy zadbamy również o pozostałe, wyżej wymienione aspekty.
  5. W sytuacjach kryzysowych, kiedy potrzebujemy dodatkowego wsparcia warto udać się do dietetyka i rozważyć włączenie dodatkowej suplementacji.
Klaudia Gostyńska
Dietetyk
Specjalista Elite Polska, pasjonatka zdrowego stylu życia, jogi i medytacji. Swoją specjalizację rozwija w dziedzinie psychosomatyki, psychodietetyki oraz naturalnej suplementacji.
Udostępnij
Polecane
suplement diety
Collagen Nucleo
Collagen Nucleo to specjalnie opracowane połączenie kolagenu rybiego i wołowego, witaminy C oraz kompleksu pięciu nukleotydów dietetycznych.
suplement diety
Nucleozin Complete
Nucleozin Complete to starannie opracowane połączenie kompleksu pięciu czystych nukleotydów dietetycznych oraz dwóch łatwo przyswajalnych, organicznych form cynku (cytrynianu i glukonianu cynku).
Bibliografia
  1. Carver JD. Dietary nucleotides: effects on the immune and gastrointestinal systems. Acta Paediatr Suppl. 1999; 88(430):83-8;
  2. Hawkes JS, Gibson RA, Roberton D, Makrides M. Effect of dietary nucleotide supplementation on growth and immune function in term infants: a randomized controlled trial. Eur J Clin Nutr. 2006; 60(2): 254-64.
  3. Commission directive 2006/141/EC of 22 December 2006 on infant formulae and follow-on formulae and amending directive 1999/21/EC, „Off J Eur Union” 2006;49(L401).
  4. E. L. Gio, K. Rajani, Diet and hair loss: effects of nutrient deficiency and supplement use, “Dermatol Pract Concept”, nr 7 (1) 2017.
  5. D. H Rushton, Nutritional factors and hair loss, “Clinical and Experimental Dermatology”,  nr 27 (5) 2002.